- Jestem za utworzeniem Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry, ale pod pewnymi warunkami. Pierwszym i najważniejszym z nich jest to, by z otuliny Parku została wyłączona droga wodna. Żegluga na Odrze nie może być w żaden sposób zakłócona i jest to absolutnie konieczny warunek otwierający dyskusję na temat powstania Parku - mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Taki jest też główny wniosek płynący ze Stanowiska w sprawie granic planowanego parku, podpisany przez marszałka, Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Port Szczecin - Świnoujście.
Sygnatariusze Stanowiska zapewniają o swojej przychylności wobec inicjatywy powstania Parku, bo przemawia za tym wyjątkowość walorów przyrodniczych Międzyodrza. Jednak zgodnie wyrażają przekonanie, że ochrona tego obszaru nie musi ograniczać realizacji zadań kluczowych z punktu widzenia rozwoju gospodarczego regionu.
- Ten teren trzeba chronić, ale ta ochrona musi mieć charakter czynny - podkreśla Olgierd Geblewicz. - Musi być dopuszczona ingerencja człowieka. Mam na myśli opracowanie wieloletniego programu prac przywracających drożność kanałów, czy też innymi słowami – pobudzenia przepływów, bo te kanały zwyczajnie zarastają. Chcemy też mieć możliwość uatrakcyjnienia tego obszaru i w takim duchu prowadzone są rozmowy z ministerstwem.
W Stanowisku mowa jest o najważniejszych kwestiach związanych z powołaniem Parku.
Zarząd Portów Szczecin Świnoujście wskazuje na planowany znaczący wzrost liczby obsługiwanych barek w celu przerzucenia ładunków z samochodów ciężarowych na transport wodny. Obecnie w Porcie kończą się inwestycje, które mają na celu lepsze wykorzystanie potencjału odrzańskiego. Zarząd Portów planuje m.in. obsługę połączeń śródlądowych, obsługę kontenerów barkami do i z Berlina, czy tranzyt kontenerów barkami pomiędzy Szczecinem a Świnoujściem.
„Realizacja planów rozwojowych Portów Szczecin i Świnoujście, a także względy ochrony przeciwpowodziowej, w tym osłony przeciwlodowej realizowanej za pomocą floty lodołamaczy, wymagają stałego utrzymywania i rozwoju śródlądowych dróg wodnych. Ewentualnym ograniczeniom utrzymywania szlaków żeglownych w rejonie planowanego Parku Narodowego można zapobiec poprzez właściwe wyznaczenie granic Parku i jego otuliny” - czytamy w treści Stanowiska. Oznacza to, że z granic tych wyłączone powinny być koryto rzeki Odry Zachodniej, Odry Wschodniej i Regalicy, a także Przekop Klucz - Ustowo oraz Kanał Gartz - Marwice. Poza granicami parku mają też pozostać Kanał Odyńca, Kanał Klucz i Kanał Kurowski.
Dla Marszałka Województwa ważne jest, by, cyt. „ Park Narodowy na Międzyodrzu łączył, a nie dzielił społeczności”. Na tym obszarze splatają się walory przyrodnicze i turystyczne, co jest spójne z celami Parku Narodowego przy odpowiednim jego zaprojektowaniu. Nie można pominąć kwestii bezpieczeństwa mieszkańców i wspomnianym już znaczeniu transportowym.
Stanowisko trafiło do Zespołu do spraw opracowania założeń utworzenia parku narodowego w dolinie Dolnej Odry, powołanego przez Ministra Klimatu i Środowiska.