Przy zakupach lub sprzedaży internetowej trzeba uważać. Nasza czytelniczka mogła stracić z konta bankowego ponad 1000 złotych. Próbowano ją oszukać gdy sprzedawała telefon komórkowy przez popularny portal z ogłoszeniami.
Historia zaczyna się od wystawianego telefonu na sprzedaż w jednym z popularnych serwisów. Do sprzedającej za pomocą aplikacji WhatsApp odzywa się osoba o imieniu Vera. Chce jak najszybciej zakupić telefon. Wysyła link do strony internetowej firmy kurierskiej United Parcel Service (UPS), gdzie znajduje się rzekoma informacja o zamówieniu kuriera i zrealizowaniu płatności. Wysyła wiadomość z informacją co należy zrobić by pieniądze za telefon trafiły na konto sprzedającego. Strona okazuje się oszustwem i służy wyłudzeniu naszych danych i haseł. W tym przypadku ostrości uratowała czytelniczkę od straty pieniędzy.
Kliknięcie w link przenosi na stronę podszywającą się pod oficjalną witrynę UPS. Początkowo strona wymaga podania numeru przesyłki, w celu wyświetlenia jej statusu. Ten zabieg ma za zadanie wzbudzić zaufanie odbiorcy i tym samym uśpić jego czujność. Po podaniu numeru następuje przeniesienie do strony płatności. Witryna wymaga od nas podania danych osobowych oraz karty płatniczych.
Tym sposobem dokonujemy niewysokiej opłaty, ale jednocześnie przekazujemy dostęp do naszych pieniędzy. Oszuści mogą wykorzystać podane przez nas informacje np. do aktywowania płatnych subskrypcji. Poniżej prezentujemy jak wyglądała rozmowa z oszustem.