Budowa nowego toru przemysłowego to największy projekt miasta Schwedt nad Odrą mający na celu przyszłościowy rozwój lokalizacji przemysłowej. Największy projekt mający na celu poprawę połączenia kolejowego w Schwedt kosztuje około 100 milionów euro.
W tym celu miasto może wykorzystać środki z przyszłego pakietu rządu federalnego na zabezpieczenie lokalizacji przemysłowej. Władze miasta, przy wsparciu Zespołu ds. Strategii Transformacji, przygotowują obecnie wniosek o dofinansowanie i zasadniczą decyzję Rady Miejskiej w sprawie inwestycji torowej.
Po raz pierwszy w swojej najnowszej historii Schwedt ma realną szansę na znaczną poprawę połączeń komunikacyjnych miasta. Zamiast w dalszym ciągu żądać i czekać na ulepszenia ze strony rządów federalnego, stanowego i kolejowego, miasto bierze teraz swoją przyszłość w swoje ręce i odważa się rozpocząć projekt wart 100 milionów euro.
Trzon projektu stanowi budowa zelektryfikowanego toru kolejowego o długości 18 km, łączącego główną linię Berlin – Szczecin z portem w Schwedt. Miasto realizuje kilka celów za pomocą toru przemysłowego. Dla przemysłu, biznesu i portów transport towarowy koleją będzie łatwiejszy, szybszy i tańszy, zarówno w kierunku Berlina, jak i Szczecina. Tereny przemysłowe i tereny rozbudowy wzdłuż trasy Schwedt staną się atrakcyjniejsze dla inwestorów i nowych mieszkańców dzięki bezpośredniemu połączeniu kolejowemu. Obwodnica otwiera nowe możliwości nie tylko dla gospodarki, ale dla całego Schwedt, na przykład w zakresie rozwoju i rewitalizacji centrum miasta z Kampusem Innowacji, lepszych połączeń transportu publicznego koleją oraz napływu wykwalifikowanych pracowników i ich rodziny.
- Możemy zezwolić na przejazd pociągów towarowych po nowej trasie, aby odciążyć trasę z Angermünde przez Pinnow do Schwedt” – wyjaśnił dyrektor zarządzający Stadtwerke Dirk Sasson, przedstawiając projekt Komisji ds. Przemian Strukturalnych i Transformacji. Sasson jest także dyrektorem zarządzającym spółki miejskiej InfraSchwedt, która w imieniu miasta zbadała wykonalność projektu. „Ten tor jest szansą gospodarczą dla Schwedt, a jednocześnie mamy szansę na usprawnienie transportu pasażerskiego – powiedział Dirk Sasson. Trasa ma zostać wybudowana na północ od Schwedt i prowadzić od Passow, obok PCK i Vierraden, do portu.
Pociągi towarowe docierałyby wówczas do portu bezpośrednio i szybciej z głównej trasy Berlin–Szczecin i mogły poruszać się w całości na napędzie elektrycznym, z większą liczbą wagonów niż dotychczas, a zatem bardziej ekonomicznie niż dotychczas. Zapewni to dwutorowe i bezpieczniejsze połączenie z rafinerią.
Projekt pokonał już pierwszą przeszkodę. Badania przeprowadzone przez InfraSchwedt dotyczące popytu i opłacalności ekonomicznej wykazały, że w Schwedt panuje już tak duży ruch towarowy, że tor byłby opłacalny i konkurencyjny. Lokalizacja przemysłowa z dobrym połączeniem kolejowym zwiększa szansę na powstanie nowych osiedli. Prawie każdy inwestor w Schwedt o to pyta. Nowa trasa przemysłowa prowadząca do portu oraz do parków przemysłowych PCK i LEIPA może zatem mieć kluczowe znaczenie dla inwestycji w nowe technologie w tej lokalizacji. Tor może stać się kluczowym projektem dla przyszłości miasta.
Przyszłościowy pakiet rządu federalnego oferuje Schwedt wyjątkową szansę faktycznej realizacji planowanego od 20 lat projektu torowego i tym samym aktywnego kształtowania zmian strukturalnych miasta.
- Celem burmistrza jest stworzenie wszystkich ważnych przesłanek do uruchomienia toru przemysłowego w 2024 roku: wniosku o dofinansowanie, decyzji zasadniczej i zaproszenia do składania ofert na planowanie. Minie trochę czasu, zanim budowa będzie mogła się faktycznie rozpocząć. Wymagany jest nowy proces zatwierdzania planu; zespół projektowy InfraSchwedt spodziewa się, że sam proces zajmie dwa lata. „Chcemy rozpocząć budowę toru na początku 2030 r. i zakończyć go w 2035 r. – mówi Annekathrin Hoppe, patrząc daleko w przyszłość.