Bezpieczne świąteczne zakupy - jak nie dać się nabrać? [poradnik]

Co chwilę oszuści wymyślają coraz to nowe sposoby, które mają na celu wyłudzenie od nas naszych pieniędzy. Co zrobić aby nie paść ofiarą oszustwa podczas zakupów w sieci. Przedstawiamy poradnik przygotowany przez  Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komendę Główną Policji.


Aby prezenty mogły uszczęśliwić obdarowanego pamiętaj o kilku zasadach bezpiecznych zakupów:

  • weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
  • jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
  • uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
  • przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
  • jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
  • jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
  • wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
  • nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
  • przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów, jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku – z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
  • nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach.

Nieprzestrzeganie powyższych zasad może stanowić dla Ciebie zawód, rozczarowanie dla Twoich bliskich oraz straty finansowe.

Nie pozwól aby święta zdezorganizował Tobie oszust!

  • jeśli zainstalowałeś zdalny pulpit natychmiast go odinstaluj i powiadom o tym bank;
  • zgłoś reklamację w banku;
  • złóż zawiadomienie na policji lub prokuraturze;
  • jeżeli podejrzewasz oszustwo, w zależności od sytuacji zmień hasło do bankowości internetowej, bankowości mobilnej lub kod PIN do karty płatniczej.

Redakcja

Prześlij komentarz

Nowsza Starsza