SEO to Search Engine Optimization, czyli pozycjonowanie stron internetowych. Proces ten polega na optymalizacji witryny w taki sposób, aby serwis był zgodny z wytycznymi wyszukiwarki, co pozwala budować widoczność w Internecie za sprawą osiągania wysokiej pozycji na określone frazy kluczowe.
Czym jest SEO w praktyce?
Wyszukiwarki takie jak Google używają robotów do przeszukiwania stron w sieci. Poruszają się one po różnych serwisach między innymi poprzez linkowanie. W ten sposób analizują zawartość, a następnie umieszczają ją w indeksie. Wówczas konkretny adres URL jest dostępny w wyszukiwarce i może być wyświetlony na frazy kluczowe. O pozycji strony decyduje system wyszukiwania składający się z algorytmów. Wówczas pod uwagę brane są setki (jeśli nie tysiące) czynników rankingowych, aby określić kolejność, w jakiej strony powinny pojawiać się w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania. Dla przykładu, jeżeli wyszukasz w Google hasło: pozycjonowanie stron Gliwice, w ramach odpowiedzi otrzymasz wyniki najbardziej dopasowane do tego wyrażenia.
SEO jest w pewnym sensie przeciwieństwem strategii PPC (pay per click: np. Google Ads). W tym przypadku nie da się zapłacić wyszukiwarce za to, aby znaleźć się na wysokiej pozycji. Należy zoptymalizować serwis i tworzyć wartościowe treści, aby witryna została dosłownie „doceniona” przez algorytm ustalający ranking.
W praktyce pozycjonowanie stron składa się z trzech elementów, o których należy pamiętać. To content (treści z frazami kluczowymi), optymalizacja (prędkość ładowania, responsywność), a także linkowanie (wewnętrzne i zewnętrzne). Odpowiednie działania nakierowane na te ogniwa z czasem sprawią, że domena będzie zyskiwać coraz większą widoczność w wyszukiwarce Google.
SEO jako element marketingu
Bez wątpienia SEO jest fundamentalną częścią marketingu internetowego. Z tej strategii korzystają przedsiębiorcy, którzy pozyskują klientów online. Dlatego pozycjonowanie jest szczególnie popularne np. w e-commerce, gdzie potencjalni klienci szukają produktów właśnie przy pomocy wyszukiwarki. W ten sposób można „uzupełniać” inne kanały marketingowe, takie jak social media, czy mailing, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby potraktować SEO, jaki główne medium do pozyskiwania klientów.
Kanał organiczny jest często głównym źródłem ruchu dla marek i stanowi uzupełnienie innych kanałów marketingowych. Większa widoczność i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania niż u konkurencji może mieć istotny wpływ na wyniki finansowe. Warto jednak pamiętać, że pozycjonowanie przynosi jedynie ruch użytkowników – można go dodatkowo wartościować przy pomocy UX, aby zwiększać współczynnik konwersji. Z tego względu SEO uważa się za strategię marketingową o wysokim potencjale. Dodatkowo pozycjonowanie jest podatne na skalowanie, ponieważ z czasem możliwe jest budowanie widoczności dla kolejnych fraz kluczowych, gdy te poprzednie uzyskają wysoką pozycję.
Pozycjonowanie – samodzielnie czy z agencją?
Samodzielne pozycjonowanie jest możliwe, ale wymaga zaangażowania, czasu, i cierpliwości. Jeżeli nie posiadasz doświadczenia w tej materii, warto zapoznać się z blogami internetowymi, poradnikami, czy nawet płatnymi kursami, które kompleksowo przedstawią, jak działa SEO. Musisz jednak wiedzieć, że w przypadku tej strategii teoria znacznie różni się od praktyki. Znaczenie i działanie poszczególnych technik jest inne zależnie od strony internetowej. Co więcej, dwa bardzo podobne do siebie serwisy mogą być całkowite inne, na przykład ze względu na wykorzystywany CMS. Z tego względu najlepsza nauka SEO to praktyka, a nie uczenie się na teoretycznych przykładach.
Zobacz ile kosztuje pozycjonowanie stron - https://semcore.pl/pozycjonowanie-stron-cennik/
Jeżeli nie masz czasu na edukację i chcesz po prostu rozwijać swój biznes, korzystając z pozycjonowania, lepszym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy z agencją. Wówczas to specjaliści zaprojektują indywidualną strategię, a następnie będą odpowiedzialni za jej realizację. Dodatkowo będziesz mieć pewność, że podejmowane działania z zakresu SEO przyniosą oczekiwane efekty.