Najdłuższy szlak rowerowy regionu jest coraz wygodniejszy. W tym miesiącu zakończyła się budowa odcinków znajdujących się między Trzcińskiem - Zdrój a Myśliborzem.
Powstało prawie 9 kilometrów ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej, a dodatkowo dwa fragmenty TPZ zyskały nowe oznakowanie. - Trasa Pojezierzy Zachodnich od granicy polski-niemieckiej staje się trasą na miarę europejskich standardów – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz
Na szlaku rozpoczynającym się w południowo-zachodniej częścią województwa znajdują się aż cztery Parki Krajobrazowe: Cedyński, Barlinecko - Gorzowski, Iński i Drawski. Z zachwycającą przyrodą świetnie komponuje się nowoczesna, proekologiczna infrastruktura.
- Trasa Pojezierzy Zachodnich od granicy polsko-niemieckiej staje się trasą na miarę europejskich standardów – podkreśla marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - W 2018 roku powstało 36 kilometrów szlaku, od zmodernizowanego mostu w Siekierkach do Trzcińska Zdroju. W tym roku oddajemy kolejne odcinki. Te z Trzcińska do Myśliborza stanowią łącznik, który pozwoli wygodnie i bezpiecznie przejechać dużą część trasy pojeziernej.
Zakończony właśnie etap objął dwa odcinki inwestycyjne. Pierwszy z nich jest kontynuacją inwestycji sfinalizowanej w 2018 r. To cztery kilometry nowej drogi rowerowej, która łączy Trzcińsko – Zdrój (wjazd do miasteczka od strony południowej, fot. TPZ1) z miejscowością Góralice.
- Odcinek ten niemal na całej długości został poprowadzony śladem starego nasypu kolejowego, biegnącego wzdłuż drogi krajowej numer 26 [fot. TPZ 2]. Jest to kontynuacja polityki wykorzystywania starej infrastruktury kolejowej do celów turystycznych i krajoznawczych - wyjaśnia wicemarszałek Tomasz Sobieraj.
Zakres robót budowlanych obejmował rozbiórkę torowiska kolejowego, słupów oraz częściowo niewielkiego mostu. W jego miejscu powstał przepust. Rowerzystów najbardziej ucieszy idealnie równa nawierzchnia.
- Stosowanie nawierzchni bitumicznych na szlakach rowerowych w zachodniopomorskim staje się powoli standardem. Nawierzchnie tego typu są nie tylko najwygodniejsze dla jednośladów, ale również najłatwiejsze w późniejszym utrzymaniu, co ma ogromne znaczenie dla lokalnych samorządów, które zarządzają przejętymi odcinkami – podkreśla dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich Michał Żuber.
W Góralicach Trasa Pojezierzy Zachodnich skręca na południe i prowadzi malowniczą drogą gminną w kierunku wsi Dobropole. Na tym odcinku wykonano nowe oznakowanie.
Drugi, niemal 5-kilometrowy, odcinek inwestycyjny, znajduje się między miejscowościami Dobropole i Pniów. Bitumiczna ścieżka biegnie częściowo wzdłuż gruntowo-brukowej drogi gminnej (fot. TPZ3). W Pniowie 160 metrów tej drogi wyremontowano (fot. TPZ4), by stworzyć bezpieczne i wygodne połączenie wybudowanej drogi rowerowej z odcinkiem oznakowanym, z Pniowa przez Rościn w kierunku Myśliborza.
Warto zaplanować wycieczkę rowerową w tych okolicach, bo urzekają one nie tylko krajobrazami, ale również fascynującą historią. Znajdujące się tu wsie i osady należały niegdyś do wielkich majątków ziemskich. Śladami ich świetności są ruiny pałaców i dworów. Taki obiekt znajduje się m.in. w Dobropolu – od XVI wieku wieś należała do rodziny von Sydow, w XVIII wieku wzniesiono tam kościół i pałac otoczony pięknym parkiem, nad brzegiem jeziora. Natomiast w Rościnie zobaczyć można kościół z przełomu XIII i XIV wieku i ruiny kolejnego XVIII-wiecznego pałacu.
W ramach zakończonego zadania powstało – łącznie - prawie 9 km nowych dróg rowerowych, a nowe oznakowanie wykonano na 11,7 km Trasy Pojezierzy Zachodnich. Inwestycje były realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego. Ich koszt to 8,49 mln zł, w tym dofinansowanie unijne 7,1 mln zł.
Trasa Pojezierzy Zachodnich jest jedną z czterech tras rowerowych, które tworzą Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Przebiega przez pas zachodniopomorskich pojezierzy: Myśliborskiego, Choszczeńskiego, Ińskiego, Drawskiego i Szczecineckiego. Docelowo będzie miała 420 kilometrów! Od zmodernizowanego mostu w Siekierkach na polsko-niemieckiej granicy do Białego Boru na wschodnim krańcu województwa. Tzw. odnoga północna prowadzi od Dobrej i Szczecina przez Stargard do Ińska i Drawska.
Ze względu na duży zakres opracowania i wykorzystanie projektów przygotowanych częściowo przez gminy znajdujące się na tej trasie, budowa TPZ została podzielona na etapy, które są realizowane od 2018 roku. We współpracy z samorządami i dużym udziale środków z RPO WZ 2014-20.