Taras widokowy i ścieżka pieszo-rowerowa na dawnym moście kolejowym Siekierki – Neurüdnitz są już prawie gotowe. Niemiecka część spektakularnej turystycznej inwestycji powinna zostać sfinalizowana do końca roku. To będzie wyjątkowa przeprawa przez Odrę i atrakcja nie tylko dla podróżujących na dwóch kółkach.
Potencjał tego miejsca jest ogromny - zachwycająca przyroda Doliny Dolnej Odry, nowoczesna infrastruktura rowerowa i efektowne połączenie transgranicznych regionów. Nowa funkcja nieco zapomnianej 660-metrowej przeprawy kolejowej zapowiada się na turystyczny hit Pomorza Zachodniego.
Na stalowej konstrukcji mostu Siekierki – Neurüdnitz powstała platforma widokowa, a miejsce po torach wypełniły specjalne płyty kompozytowe z nawierzchnią dostosowaną do ruchu rowerowego. Przebudowa dawnej kolejowej przeprawy w 85 procentach finansowana jest z funduszy Interreg Va, dedykowanych właśnie transgranicznym projektom. Prace po polskiej stronie - o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto - są już bardzo blisko finału.
Zakończono malowanie konstrukcji mostu, odrestaurowano dwa przyczółki mostu, ścieżka pieszo-rowerowa i miejsce odpoczynku z ławami i stojakami - też gotowe.
Na tarasie widokowym zostały roboty wykończeniowe i ogólna kosmetyka: wykonanie napisów, znaków, montaż pulpitów edukacyjnych. Następnie potrzebny będzie czas na uzyskanie wszelkich niezbędnych odbiorów i zgód formalnych. Jak zapewnia inwestor – Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego – obiekt zostanie oddany do użytku najpóźniej w maju.
Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca roku. Późniejszy termin wynika m.in. z uwarunkowań przyrodniczych (siedliska chronionych gatunków ptaków), ale również warunków funkcjonowania międzynarodowej drogi wodnej. Po polskiej stronie most biegnie nad rozlewiskami, u sąsiadów – nad rzeką, po której odbywa się żegluga.
Wiosną 2022 roku Siekierki staną się prawdopodobnie najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym, ale już dziś w tej okolicy można spotkać wielu miłośników dwóch kółek. Przyciąga ich kilkadziesiąt kilometrów wygodnych i bezpiecznych szlaków przez pojezierza Myśliborskie i Choszczeńskie.
Do Trzcińska Zdroju prowadzi 37 km drogi rowerowej o nawierzchni bitumicznej. W rejonie Barlinek – Pełczyce – Choszczno gotowych jest ok. 30 kilometrów tras. Budowane są kolejne, brakujące odcinki, m.in. na wschód i na zachód od Myśliborza: Trzcińsko – Góralice, Dobropole – Pniów, Myślibórz – Głazów. Pod Barlinkiem realizowany jest ponad 6-kilometrowy fragment Mostkowo – Dzikowo.
Przebudowa mostu w Siekierkach realizowana jest według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.