Temat zadłużenia samorządów zawsze wzbudza duże zainteresowanie. Można zrozumieć rosnące zadłużenie, gdy włodarze realizują duże inwestycje – co innego, gdy rozwoju brak, a dług rośnie...
Sprawdziliśmy, jak rosło zadłużenie w gminach powiatu gryfińskiego na przestrzeni ostatnich lat. Wszystkie dane otrzymaliśmy w odpowiedzi na wnioski o dostęp do informacji publicznej. Poprosiliśmy o dane finansowe z 2014 roku (wtedy rozpoczynała się kadencja burmistrzów i wójtów) oraz z 2018 roku, czyli na koniec kadencji.
Moryń
Dzień po wysłaniu naszego zapytania otrzymaliśmy błyskawiczną odpowiedź z Urzędu Miejskiego w Moryniu przygotowaną przez skarbnika gminy Marka Kurjatę. Dodatkowo musimy przyznać, że to najbardziej precyzyjnie przygotowana informacja.
Na koniec 2014 roku zadłużenie gminy wynosiło 4 118 746,40 zł na (kredyty – 418 746,40 zł, obligacje 3 700 000,00 zł). Po czterech latach gmina zmniejszyła swoje zadłużenie o ponad 1 milion złotych i obecnie dług wynosi 3 050 000,00 zł (wartość wyemitowanych obligacji).
Gryfino
Odpowiedź z Urzędu Miejskiego w Gryfinie przyszła w dniu wysłania przez nas zapytania i otrzymaliśmy ją od samego burmistrza Mieczysława Sawaryna.
Na początku kadencji obecne władze gminy otrzymały po poprzednikach zadłużenie w wysokości 80 541 812,11 zł (67 848 916,40 zł kredytów i pożyczek oraz 12 892 895,71 zł odsetek). Do końca września spłacono ponad 30 milionów złotych. Obecnie gmina ma dług w wysokości 49 780 226,18 zł.
Trzcińsko-Zdrój
Po dwóch dniach otrzymaliśmy odpowiedź od Urzędu Miejskiego w Trzcińsku-Zdroju – przygotowała ją Czesława Trautman, zastępczyni skarbnika.
Aktualne zadłużenie gminy wynosi 7 200 000,00 zł. Na początku kadencji, czyli we pod koniec września 2014 roku wynosiło 5 692 046,24 zł.
Cedynia
Trzy dni po przesłanym zapytaniu otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Miejskiego w Cedyni. Jej autorem była Gabriela Kotowicz, obecna burmistrz. Na koniec IV kwartału 2014 roku dług gminy wynosił 2 703 646,00 zł. Po czterech latach dług nieco stopniał i wynosi 2 428 736,42 złote.
Wnioski z prośbą o udzielenie odpowiedzi w trybie informacji publicznej przesłaliśmy do wszystkich urzędów w tym samym dniu, w środę 19 września przed godziną 9:00 rano. Zgodnie z przepisami urzędnicy mają 14 dni na udzielenie odpowiedzi, choć najwidoczniej niektórzy urzędnicy pracują znacznie szybciej...
Stare Czarnowo
Z urzędu w gminie Stare Czarnowo otrzymaliśmy telefon w poniedziałek, e-mail nie dotarł, ale urzędnicy obserwują nasz portal. Zapytanie wysłaliśmy ponownie i już po niecałej godzinie mieliśmy odpowiedź.
Na koniec 2014 roku zadłużenie gminy wynosiło 2 512 620 zł. Aktualne zadłużenie gminy, czyli na dzień 24.09.2018 r., wynosi 532 620 zł.
Chojna
W środę, 26 września otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Miejskiego w Chojnie. Skarbnik Agnieszka Górska przeprosiła za zwłokę w odpowiedzi w stosunku do innych gmin, ale przebywała na urlopie.
Na koniec 2014 roku zadłużenie gminy Chojna wynosiło 17 099 721,53 zł (kredyty, pożyczki oraz wyemitowane obligacje w wysokości 15 304 951,29 zł). Z kolei zadłużenie gminy na dzień 25 września 2018 roku wynosiło 11 997 008,09 zł.
Mieszkowice
Po 7 dniach otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Gminy w Mieszkowicach. Zobowiązania Gminy Mieszkowice z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2014 r. wynosiło 5 769 222,23 zł. W ciągu 2015 i 2016 r. zaciągano kredyty i pożyczki przeznaczając je na wydatki inwestycyjne jak również na pokrycie deficytu. W grudniu 2017 r. Gmina dokonała spłaty całości kredytu w wysokości 1 544 984,52 zł zaciągniętego w 2015 r. w PKO BP Szczecin. Zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 30.06.2018 r. wynosi 5 800 000,08 zł.
Chojna
W środę, 26 września otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Miejskiego w Chojnie. Skarbnik Agnieszka Górska przeprosiła za zwłokę w odpowiedzi w stosunku do innych gmin, ale przebywała na urlopie.
Na koniec 2014 roku zadłużenie gminy Chojna wynosiło 17 099 721,53 zł (kredyty, pożyczki oraz wyemitowane obligacje w wysokości 15 304 951,29 zł). Z kolei zadłużenie gminy na dzień 25 września 2018 roku wynosiło 11 997 008,09 zł.
Mieszkowice
Po 7 dniach otrzymaliśmy odpowiedź z Urzędu Gminy w Mieszkowicach. Zobowiązania Gminy Mieszkowice z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 31.12.2014 r. wynosiło 5 769 222,23 zł. W ciągu 2015 i 2016 r. zaciągano kredyty i pożyczki przeznaczając je na wydatki inwestycyjne jak również na pokrycie deficytu. W grudniu 2017 r. Gmina dokonała spłaty całości kredytu w wysokości 1 544 984,52 zł zaciągniętego w 2015 r. w PKO BP Szczecin. Zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek na dzień 30.06.2018 r. wynosi 5 800 000,08 zł.