Świeże powietrze i piękne krajobrazy, winnica Turnau czy zamek Joanitów w Swobnicy – to niektóre z atrakcji, jakie czekają rowerowych turystów na Pomorzu Zachodnim na szlaku Blue Velo.
Pierwszy oficjalny przejazd tą trasą na odcinku Gryfino – Trzcińsko-Zdrój już za nami. W rowerowej wyprawie wśród blisko 150 rowerzystów był także marszałek województwa Olgierd Geblewicz.
– Po kilkunastu miesiącach od rozpoczęcia ambitnego projektu Zachodniopomorskich Szlaków Rowerowych doczekaliśmy się pierwszych efektów: trasy, która otworzy dla rowerowych turystów południe naszego regionu. Głęboko wierzę, że inne regiony dotrzymają narzuconego przez nas tempa i trasa Blue Velo poprowadzi w przyszłości od Świnoujścia aż do granicy z Czechami – wyjaśniał marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Część turystów rowerowych dojechała do Gryfina specjalnym pociągiem, część samochodami, ale byli i tacy, którzy całą trasę pokonali swoim ulubionym środkiem transportu. Punktualnie o godz. 10:00 cały peleton wyruszył nowo powstałym szlakiem z Gryfina do Chwarstnicy. Budowa trasy zakończyła się jeszcze w lipcu i od tego czasu trwały odbiory techniczne oraz oznakowywanie szlaku. W ramach wartego blisko 7 mln zł projektu powstało 11 km nowych tras rowerowych, a te już istniejące, m.in. wykonane przez Gminę Banie, zostały oznakowane i stworzyły łącznie blisko 45 km odcinek trasy z Gryfina do Trzcińska.
Warto przypomnieć, że już dziś ze Szczecina można dojechać do Gryfina do mostu w Mescherin. Cały szlak Blue Velo na Pomorzu Zachodnim od Świnoujścia przez Szczecin do Kostrzyna nad Odrą liczy łącznie 275 km. Planuje się, że w regionie na 38% długości tej trasy powstaną nowe drogi rowerowe, pozostałe odcinki poprowadzą po istniejących drogach rowerowych, drogach leśnych i mało uczęszczanych drogach lokalnych.
Na oznakowanie czeka m.in. odcinek od Trzcińska-Zdrój do Dargomyśla. Z kolei 2,5 km asfaltowy odcinek z Dargomyśla do Chwarszczan będzie gotowy już za kilka tygodni. Pod koniec tego roku powinny się również zakończyć prace budowlanych na trasach wzdłuż Zalewu Szczecińskiego: Dąbie – Lubczyna, Lubczyna – Modrzewie oraz Czarnocin-Skoszewo. Dzięki współpracy regionów Polski Zachodniej, w przyszłości wzdłuż Odry będzie można pojechać aż do granicy polsko-czeskiej. Trasa ma bowiem docelowo liczyć nawet 1000 km.
Do końca tego roku oddanych zostanie jeszcze kilka odcinków zachodniopomorskich tras rowerowych. Ich łączna długość wyniesie ponad 1100 km, a przewiduje się, że wybudowane zostanie ok. 340 km dróg rowerowych. Inwestycje są finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego WZ oraz z Programu Interreg, a także wsparte środkami z budżetu województwa oraz poszczególnych gmin i powiatów.