Ergonomia to termin, który często pojawia się w kontekście stanowisk pracy. Nic dziwnego – to ważna kwestia, która ma duży wpływ na efektywność i zdrowie pracownika. Podpowiadamy, w jaki sposób uczynić biuro bardziej ergonomicznym.
Na początek warto chociaż w kilku słowach wyjaśnić, czym w ogóle jest ergonomia. Sam termin jest połączeniem dwóch greckich słów oznaczających pracę i prawo, ale w tym wypadku chodzi konkretnie o dyscyplinę naukową, która koncentruje się na dostosowywaniu stanowiska i organizacji pracy do możliwości psychofizycznych pracownika, a także do jego ograniczeń. Upraszczając to określenie, można uznać, że ergonomia to uczynienie pracy bardziej przyjazną człowiekowi. Ergonomiczne miejsce pracy zwiększa efektywność pracownika i jego kreatywność, zapewnia mu komfort, pomaga się skoncentrować, a przede wszystkim nie staje się przyczyną wielu różnych dolegliwości zdrowotnych. Niestety okazuje się, że w Polsce zaledwie połowa miejsc pracy spełnia wymogi ergonomii. Jakie to wymogi?
1. Zapewnienie odpowiedniej przestrzeni pracownikowi
Ciasne miejsce nie sprzyja wydajnej pracy i szybko męczy. Dlatego wdrażanie ergonomii w biurze należy rozpocząć właśnie od rozplanowania odpowiedniej przestrzeni dla każdego pracownika. Można tutaj wspierać się obowiązującymi przepisami i normami. Z Kodeksu pracy i z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973) wynika, że każdy pracownik powinien mieć do dyspozycji co najmniej 13 m3 objętości pomieszczenia, a także co najmniej 2 m2 wolnej podłogi.
2. Odpowiednie wyposażenie
Kolejna istotna kwestia to dobranie odpowiednich mebli. W biurze większość stanowisk wiąże się z obsługą komputera lub laptopa. Taka praca generuje duże obciążenie kręgosłupa, mięśni barków, rąk i karku, co w konsekwencji może powodować dolegliwości bólowe, a nawet prowadzić do powstawania poważnych schorzeń układu kostno-mięśniowego. Na szczęście obecnie renomowani producenci oferują odpowiednie produkty, rozwiązujące ten problem. Można tu wymienić na przykład AJ Produkty. To firma, która dostarcza na rynek wysokiej jakości, ergonomiczne wyposażenie dla biur, co znacznie ułatwia przygotowywanie przyjaznego stanowiska pracy. Mowa tu przede wszystkim o takim wyposażeniu, jak fotel biurowy ergonomiczny (w którym można regulować oparcie, wysokość siedziska i ustawienie podłokietników) czy też biurko komputerowe z regulowaną wysokością blatu. Czasami przydaje się również podnóżek – jeśli pracownik nie może ustawić stóp płasko na podłodze z powodu wysokości krzesła. Wszystko to znajdziemy właśnie w ofercie AJ Produkty i to w najwyższej jakości.
3. Odpowiednia organizacja pracy
Ergonomia to nie tylko właściwe i przyjazne urządzenie stanowiska pracy, ale także odpowiednie podejście do obowiązków. Warto zadbać o taką organizację wykonywania zadań, która nie będzie za bardzo obciążała pracowników, a jednocześnie w pełni wykorzysta ich potencjał i zapewni wysoką efektywność. Łączy się to z przestrzeganiem przerw. W przypadku wykonywania zadań przy komputerze należy pamiętać o pięciominutowej przerwie na każdą godzinę pracy. Należy wówczas wstać, przejść się lub choćby przeciągnąć. Dobrym i coraz modniejszym rozwiązaniem jest łączenie pracy stojącej i siedzącej. Jeśli wyposażyliśmy stanowisko pracy w biurko z regulowanym blatem, warto wykonywać część zadań, stojąc przy nim, dodatkowo można skorzystać z ergonomicznej maty antyzmęczeniowej, która odciąża nogi i kolana oraz zwiększa przyczepność.
4. Właściwe oświetlenie
Do ergonomii w biurze przyczynia się także odpowiednie, funkcjonalne oświetlenie. Wpływa ono na jakość pracy i na szybkość narastania zmęczenia. Pracodawca powinien zapewnić przede wszystkim dostęp światła naturalnego, które jest nie tylko ekonomiczne, ale też pozytywnie wpływa na samopoczucie pracowników. W biurze konieczne jest również sztuczne oświetlenie, którego natężenie powinno wynosić co najmniej 500 luksów. Dobrym rozwiązaniem jest także oświetlenie miejscowe wykorzystujące diody LED.
5. Ochrona przed hałasem
Ostatnia kwestia wcale nie jest najmniej ważna, wręcz przeciwnie. Wbrew pozorom, biura zwykle nie są wcale miejscami cichymi. Dotyczy to szczególnie przestrzeni typu open space, gdzie natężenie hałasu to nawet 65 decybeli. Już przy 55 decybelach spada efektywność pracowników, gdyż czują się oni niekomfortowo. Dlatego, dbając o ergonomię, nie można zapomnieć o problemie hałasu. Na szczęście można go skutecznie zredukować dzięki takim rozwiązaniom, jak dźwiękochłonne ścianki akustyczne, które pozwalają utworzyć wokół biurek strefy prywatne.
Ergonomia to kluczowa kwestia, gdy pracodawca chce przygotować biuro przyjazne pracownikowi. Takie miejsce korzystnie wpływa nie tylko na pracujące tam osoby, ale również na wyniki całej firmy, ponieważ praca wykonywana w przyjaznym otoczeniu jest po prostu lepszej jakości.