BLIK w Polsce: Historia sukcesu rodzimego systemu płatności mobilnych



Polacy są bardzo otwarci na nowe pomysły, jeśli chodzi o płatności i bankowość. Lubią również korzystać z bankowości mobilnej. Ponad 16 milionów osób zdecydowało się z niej skorzystać. Tutaj jesteśmy na czele tych zmian, ponieważ uruchamiamy nowe usługi bankowości mobilnej, projektujemy nowoczesne, przyjazne dla użytkownika aplikacje mobilne i budujemy komponenty.

Na polskim rynku dostępnych jest wiele godnych uwagi opcji, w tym platformy wymiany pieniędzy online i płatności pay-by-link, które są natychmiastowymi, zautomatyzowanymi transakcjami online. Spośród nich wszystkich BLIK, polski standard płatności mobilnych, bez wątpienia odniósł największy sukces.

Co warto wiedzieć o sukcesie BLIK?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, cofnijmy się o kilka lat. Dzięki temu dowiemy się, dlaczego dostępne jest obecnie niejedno kasyno BLIK, a także dlaczego ta metoda płatności jest spotykana w tak wielu miejscach w Polsce. Google i Apple ogłosiły pierwsze rozwiązania, w tym portfele bezgotówkowe, które pozwalają klientom używać telefonów komórkowych do dokonywania płatności.

Z drugiej strony polskie banki nie chciały czekać, aż dwaj internetowi giganci wprowadzą Apple Pay i Google Pay na rynek lokalny. Wspólny wysiłek został zainicjowany w 2013 roku przez szereg instytucji, w tym między innymi ING Bank Śląski, mBank, czy nawet sam PKO Bank Polski.

Podjęli decyzję o wsparciu i zachęceniu do stworzenia zupełnie nowego standardu płatności mobilnych. Tak powstał BLIK. Wykorzystując sześciocyfrowe kody wyświetlane w aplikacji bankowej użytkownika, jest to łatwa i wygodna metoda płatności mobilnych z punktu widzenia użytkownika.

Technicznie rzecz biorąc, jest to naprawdę intrygujące rozwiązanie, które można łatwo zintegrować z dowolnym systemem finansowym i daje szansę na zakwestionowanie hegemonii Visy i MasterCard na rynku płatności bezgotówkowych. Aplikacja bankowa na smartfonie generuje unikalny kod dostępu, gdy użytkownik płaci za pomocą BLIK. Następnie kod jest używany w bankomacie lub sklepie internetowym obsługującym BLIK, zanim transakcja zostanie zweryfikowana za pomocą aplikacji mobilnej.

Dlaczego BLIK jest najbardziej popularnym rozwiązaniem płatniczym w Polsce?

Atrakcyjność BLIKA tkwi w jego prostocie. Nie było nowej aplikacji stworzonej, gdy BLIK został stworzony. Zamiast tego BLIK został zintegrowany z aplikacjami bankowości mobilnej, które już działały. W ten sposób umożliwiono natychmiastowy dostęp do ogromnej bazy klientów, którzy wchodzili w interakcje z BLIKIEM.

W Polsce jest obecnie około 12 milionów użytkowników aplikacji bankowości mobilnej. Musiałyby minąć lata, zanim nowa, niezależna aplikacja BLIKA mogłaby wytworzyć taką bazę. Poprzez bezpośrednią poprawę funkcjonalności aplikacji bankowych, w których był używany, BLIK dodaje znaczną wartość również tym programom. Ponadto BLIK staje się coraz bardziej popularny jako zamiennik karty do transakcji gotówkowych i przelewów użytkowników.

Kilka lat temu Mastercard podpisał umowę partnerską z BLIK, uznając łatwość korzystania z tego rozwiązania. Umożliwi to dokonywanie płatności zbliżeniowych BLIK w dowolnym terminalu POS, który akceptuje płatności zbliżeniowe Mastercard, w dowolnym miejscu na świecie. Brytyjska firma PPRO została pierwszym międzynarodowym partnerem e-commerce BLIK w tym samym roku. W rezultacie klienci będą mogli używać BLIK jako płatności na wielu międzynarodowych platformach e-commerce. Zjednoczone Emiraty Arabskie również będą używać BLIK, choć nie pod własną nazwą.

Bezpieczeństwo BLIK

Biorąc pod uwagę, jak prosto to wszystko brzmi, nie powinno dziwić, że pytania dotyczące bezpieczeństwa BLIK należą do najczęstszych pytań dotyczących tego sposobu płatności. Zarówno aplikacja, jak i usługa płatności BLIK zawierają szereg niezbędnych funkcji bezpieczeństwa.

Aby bank mógł powiązać osobę, która pobiera aplikację bankową z BLIK, z jej kontem, dana osoba musi zostać prawidłowo zweryfikowana przez bank. Dzieje się to poprzez połączenie z centrum telefonicznej obsługi klienta, weryfikację bankowości elektronicznej lub kod SMS-owy. Wymagany jest mechanizm dostępu do aplikacji, taki jak hasło, PIN lub skan odcisku palca. Bez nich nie będzie można uzyskać dostępu do aplikacji bankowej.

Aplikacja bankowości mobilnej na telefonie klienta wyświetla jednorazowy kod wygenerowany przez system BLIK. Kod należy wprowadzić do terminala sklepowego, klawiatury bankomatu lub ekranu komputera. Bez autoryzacji smartfona nie można go użyć do sfinalizowania zakupu.

Jednym z pierwszych banków w Polsce, który wprowadził BLIK, był Santander Bank. Bank ten oferuje obecnie najszerszy wybór funkcji BLIK. Możesz uniknąć wpisywania 6-cyfrowego numeru przy następnej płatności, ponieważ ta funkcja pamięta sklep, który odwiedzasz.

Początkowo oferowany tylko nowym posiadaczom kont w Credit Agricole, BLIK jest obecnie dostępny dla wszystkich klientów banku. Umożliwia między innymi szybkie i bezpieczne dokonywanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych, a także wypłacanie gotówki z bankomatów bez karty. Do obu można uzyskać dostęp za pomocą smartfonów z zainstalowaną aplikacją mobilną.

Dzięki rozwiązaniu, które wdrożyliśmy parę lat temu, również klienci banku BNP Paribas mogą teraz używać karty do wypłacania pieniędzy z bankomatów oraz płacenia za zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych.
Redakcja

Prześlij komentarz

Nowsza Starsza